Wednesday 1 February 2017

Diary #18

Time: 10:51
Place: Bilik...
Date: 1/2/2017

ALhamdulillah.. dah masuk tahun baru dah kan.. Alhamdulillah masih bernyawa..still alive..,

Harap maklum...diary kali ni berbentuk rungutan,,..luahan perasaan.. sis emo malam ni.. so kalau tak nak baca silakan scroll article lain ye..:)
 b4 that nak habaq mai, keyoard ni rosak skit,kalau nampak typo tak munasabah tu please ignore je..

If korang dah pernah baca my previous diary tak ingat yang mana.. I already told you about my first  and special brother, Aidil Badrul Shah ..

Yes..almost 11 years dah abang still dengan sakit dia.. I cant describe macamana sakit dia alami.. tapi percayalah..sakit sakit dia, sakit lagi mak ayah aku ... how?

abang ni... kalau org tgok nampak normal je.. tapi once tegur dia , 100% boleh detect, "mamat ni sakit ni" ..

ni perangai dia, effect dr accident tahun 2006 dlu dek kerana hanya jadi pembonceng motor nak balik raya..

dia... hyperactive... every year mesti ada appointment dgn doktor.. segala ubat dah masuk badan dia.. sampai muka dia dah nampak kesan gelap...effect makan ubat...buah pinggang macam mana lah agaknya..hmmm... ye la..kalau ta bagi ubat nanti tak boleh tidur, hyper.. kadang2 boleh sawan..hmmm..

kencing berak makan mandi semua kene urus kan,, kene bagi arahan kalau tak dia tak heran pun apa terjadi dgn dia... dia tak boleh control... so,,. hari2  pakai pampers...bila ada hari yang tAK baik.. adalah ujian besar Allah bagi dekat mama abah..
macam hari ni..dapat whatsapp dr abah.. bru lepas cuci bilik abg..

' malu nak cerita tapi kene cerita jugak..so that orang tahu apa yang mak ayah aku tanggung .. orang kata kasih sayang ibu bapa takde tolok bandingan..
abang .. dia duk dalam bilik dia dengan keadaan normal... dia suka termenung dekat tingkap.. sampai satu masa dia terasa nak buang air besar..tapi... otak dia tak boleh control.. lepastu habis najis dia dalam seluar,,..najis org dewasa bayangkan ... jatuh berlumuran dekat lantai..habis sapa lagi kalau tak ayah mak aku yang tolong bersihkan...cuci sental sampai bersih lantai2 dinding terkena najis tu..... tak kira bau... kene buat jugak..... korang nak geli geli lah... ini kerja murni mak ayah aku buat sepanjang 21 tahun... jaga anak orang kurang upaya...
aku sedih...mama pernah cakp..bila satu masa mama abah dah takde...sapa nak tengokkan abg.....takde sape yang boleh jaaga abg sebaik mama dan abah.. takde...

aku sedih sangat..aku tahu ini ujian Allah.. aku tahu.. semua org tahu ini ujian.. tapi..orang yang menanggungya??
aku nak tengok mak ayah aku gembira tu je,, tapi kadang2 bila abg takde rasa sunyi..

cth..dlu abg masuk wad sebab pengsan.. mama ckp balik rumah sunyi... ..

aku tak tahu nak buat apa.. sebagai seorang anak eperempuan... tanggungjwb aku still ada pd abg..tp satu hari nanti aku akan kahwin..tanggungjwab aku adalah pada suami dan anak2..

sekarang ni..aku hanya berdoa ..tu je mampu...supaya Allah beri kebahagiaan pada mama abah.. supaya abang cepat sembuh walaupun semua doktor ckp xde harapan nak sembuh..

oh ya,,, bila sampai mood rindu abg tu sampai aku nangis lagi.. sbb abg dlu panas baran tapi penyayang...suka buli manja dgn aku... seorg yg bertanggungjwb utk adik2..

tapi skrg...hmmm

korang yang baca..doakan utk abg aku ye...

setiap org ada ujian dia.. aku tahu mama abah kuat...sebab tu Allah uji lagi dan lagi..'

MANA LAH TAHU..INILAH TIKET LAMI TERBANG KE SYURGA


No comments:

Post a Comment